Ik heb hoofdpijn, wat kan ik doen?

In het kort

  • 1 op de 2 Nederlanders heeft wel eens last van hoofdpijn;

  • De meeste vormen van hoofdpijn zijn erg vervelend in het dagelijkse leven, maar slechts bij een klein percentage is er sprake van een ernstige oorzaak.

Wat is hoofdpijn?

Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn klachten, zoals de naam al zegt gaat het om pijn in/aan het hoofd.

Veelal wordt er onderscheid gemaakt op basis van de oorzaak:

  • Primaire hoofdpijn: er is geen duidelijke oorzaak voor de klachten aan te wijzen. Hieronder vallen onder andere migraine (al dan niet met aura, c.q. vlekken voor de ogen), spanningshoofdpijn (ook wel ‘gewone’ hoofdpijn), clusterhoofdpijn en aangezichtspijn.

  • Secundaire hoofdpijn: ontstaan onder invloed van externe factoren, zoals overmatig medicijngebruik (medicatie afhankelijke hoofdpijn) of als gevolg van nekklachten. Deze laatste groep is ze zogenaamde ‘cervicogene’ hoofdpijn.

Oorzaken van hoofdpijn

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er verschillende oorzaken voor hoofdpijn. Een aantal veel voorkomende triggers van hoofdpijn zijn:

  • Stress, hormonale veranderingen (overgang, menstruatie), vermoeidheid, te veel of te weinig slaap, slaaphouding;

  • Spierspanning gerelateerd, wat veel voorkomt in combinatie met stijfheid van de nek en/of bovenrug;

  • Werkhouding gerelateerd;

  • Klachten van de kaak, oren of de ogen; 

  • Trauma moment (auto ongeluk, val, hoofd stoten);

  • Medicatie afhankelijke hoofdpijn.

Veel voorkomende klachten bij hoofdpijn

Hoewel er zoals je hierboven hebt kunnen lezen veel soorten hoofdpijn bestaan, zijn er wel een aantal klachten die vaker voorkomen, zoals:

  • Drukkend, kloppend en/of zwaar gevoel op- of in het hoofd;

  • Strakke band gevoel om het hoofd;

  • Moeite met concentreren/ scherp zien;

  • Het zien van vlekken voor de ogen (zogenaamde aura).

Wat kan je zelf doen bij hoofdpijn?

Een aantal vormen van hoofdpijn hebben een relatie met (werk)stress, een balans tussen activiteiten en rust kan helpen bij het verminderen hiervan, of zoals hierboven te lezen is met medicatie te maken hebben. Probeer de onderstaande adviezen en kom anders gerust langs voor een passend advies/behandeling voor jou:

  • Blijf in beweging, het liefst binnen de pijngrenzen (‘motion is the lotion’);

  • Wissel momenten van actie af met rustmomenten;

  • Besteed aandacht aan je zit- en werkhouding. Let er bijvoorbeeld op hoe je op je mobiel/tablet/laptop kijkt. Leg hierbij het accent op je schouders naar achteren en je kin intrekken;

  • Indien aan de orde overleggen met je huisarts over voorgeschreven medicijnen.

Hoofdpijn

Oefening verminderen van hoofdpijn

De volgende oefeningen helpen om de hoofdpijn wat te doen afnemen en stijfheid in de nek te verminderen. Gaat de pijn niet binnen 1-3 weken vanzelf over, of wil je klachten in de toekomst voorkomen, dan raden we je aan om een afspraak bij ons te maken.

 

Medisupport-pijnklachten-hoofdpijn-1.jpg

Oefening 1: positie 1

OEFENING 1: kin in intrekken

Positie 1: ga ontspannen staan of zitten.

Positie 2: trek je kin in, zodat je het gevoel hebt dat je een onderkin maakt.

10x 2 seconden vasthouden

OEFENING 2: nek rekken

Positie 1: zit of sta ontspannen.

Positie 2: beweeg je rechter oor naar je rechter schouder en rek zo de linker kant van je nek op.

2x 10 seconden links 

2x 10 seconden rechts

Onze behandelmogelijkheden bij hoofdpijn

Voor een gerichte behandeling van jouw klachten kan je bij ons in de praktijk terecht. Wij hebben ons toegelegd op het specialistisch behandelen van hoofdpijn en behalen hier goede resultaten mee.

Voor het starten van een behandeling zullen we middels een vraaggesprek (anamnese) en onderzoek de klachten verder in kaart brengen. Daarna stellen we, in overleg met jou, een gericht behandelplan op.

 

Wij bieden verschillende behandelmogelijkheden aan, die we aanpassen op jouw persoonlijke klachten en hulpvraag: 

  • Manuele therapie;

  • Triggerpoint behandeling (dry needling, rek oefeningen, massage);

  • Oefentherapie;

  • Adviezen gericht op verbeteren van werkplek/werkhouding/werkgedrag

  • Individueel oefenprogramma voor thuis;

Administratie-profiel.jpg

Afspraak maken

Wil jij meer weten of een afspraak maken laat dan jouw gegevens achter op het aanmeldformulier en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.

Je kunt ook bellen naar 050-3182164 of mailen naar receptie@medisupport.nl